Du är inte inloggad!
Sök på denna webbplats
Klicka här för att gå till nya hemsidan!
Loggbok söndag

Packningen på väg att bäras ner

Sista dagen på lägret eller -Varför skall en vecka gå så fort-

Morgonen bestod utav en frukost och en väderleksrapport, så som den gjort de senaste dagarna. Om jag hade fått bestämma så skulle det gärna få fortsätta så några dagar till.
Vår Ungdoms ledare Annie hade åkt ifrån oss i går natt så det blev inget bibelstudie idag, istället ägnades den tiden åt att packa. En uppgift som kan vara svår när ”man” dagen innan lägret packar med extrem precision och sen förväntar sig att allt skall få plats när man knör ner alla kläder plus en halvt tömd luftmadrass. Men med lite tur och trixande så fick alla packat sina väskor ställt dem i ett rum då det inte var läge att ställa väskorna utomhus eftersom väderFrida hade spått spridda skurar under dagen. Och med en precision utav tre av fyra dagar rätt så bör man lyssna på henne.

Men än var det inte dags att segla hem, vi har en del att städa innan vi åker och snälla ledare som vi är så lät vi barnen leka medans ledarna städade (det bör sägas att det fanns även ett gäng scouter som snällt ställde upp att städa).
Efter en del lekande och städande så var det dags för en lunch och efter det så fick alla barnen i uppgift att bära ner väskor och annan packning vi haft med oss till Lurken där vår packbåt väntade.
Det sista städades och SMU-Gården stängdes och låstes för detta år. Väl nere i Lurken så svidade vi om till segling och såg att vinden skulle föra oss i en läns hela vägen till fiskebäck. Och så blev det, en segling utan problem och med en följebåt som bjöd på fika närmade vi oss hemmahamn.
Efter hemkomst så åkte 4 ledare och äldre scouter tillbaka till lurken och hämtade en sista båt som var tvungen att stanna kvar på grund utav ett trasigt roder. Men även om det blåste upp så kom den båten till fiskebäck.

Tack för ett grymt läger, både ledare och sjöscouter. Och tack alla ni som hjälpt till innan, efter och under detta läger.

Vi syns 21 aug då vi påbörjar höstens seglingar.

Med vänlig hälsning
David Berlin

Lägerlogg lördag

Kamp om första rundningsmärket

Hej hopp!

Näst sista dagen på Beaufort 12 är här och under frukosten kunde vi se att alla är riktigt trötta nu. Efter fem dagar med segling nästan alla dagar blir man trött, men vi är lika glada ändå. Vi blev väckta till låten We will stand med Carola på högsta volym, vilket gjorde att SMU Gården hamnade i ett gött morgongung. När alla var lagom mätta efter frukosten var det lägrets sista bibelstudie som stod näst på schemat. Efter detta var det dags för att igen sätta på sig regnkläderna och stövlarna, för idag väntade en tur till Stora Lyngskär. På denna ö finns ett mysigt hus som vi har i sjöscout. Här spenderade vi dagen med att grilla hamburgare och ett par infolierade bananer med choklad. Det blev en go dag i det hyfsat fina vädret. På hemvägen trasslade det dock till sig lite. En båt kapsejsade och lyckades tillslut efter tredje gången vända upp båten med lite hjälp. Det blev lite småkyligt och ganska blött, men vem är inte glad för att bada lite.

Väl hemma igen efter några frivilliga och ofrigilliga dopp, blev duscharna väl använda och ute blev det ett hav av blöta kläder som hängdes på tork. När alla var rena och varma blev det ännu en måltid som denna gång bestod av tacos. Efteråt började det äldre tjejgänget att fixa inför kvällens sjöslag. Det blev en stund då många kladdiga lekar lektes. Vi fick till exempel se Sara och Jonna bli nerkletade med jordgubbskräm och smink. Väldigt kul! Även tävlingen SM i diskning var en del av underhållningen, då fick vi se Super Sara, Hyper Hanna och Akrobatiska Alice tävla i diskning.  Men här tog inte lekarna slut för kvällen. En typ av kändislek och Jätte, trollkarl och dvärg fick bli de lekar som avslutade dagens underhållning.

Efter en promenad innehållande lek på bron, blev det korvgrillning som gällde vid SMU. Men för att göra någon ändring blev det till dagens nöje även grillning av marshmallows. De vita små fluffiga godisbitarna smälte gott på våra tungor medan solen sakta började gå ned bakom den tjocka massa av moln som täckte Donsö. Efter en sista godnattsaga ligger nu alla scouter och sover efter en dag fylld av grillning, bad, skoj oc1h mycket segling.

Lägerblogg fredag

En igelkott hittades på vår vandring runt Donsö

Hej!
Idag när vi vaknade blev det en go sovmorgon då vi igår hade sett att vinden skulle blåsa riktigt hårt. Vinden skulle gå upp emot en 12-15 sekundmeter vilket gjorde att vi gick upp vid åtta istället för halv åtta. Detta var något som uppskattades, men ändå satt scouterna aningen trötta vid frukostbordet. När gröten hade ätits upp hade vi dagens bibelstudie med Annie. Idag var förlåtelse något som diskuterades i grupper. När vi hade insett att segling inte var något alternativ för dagen, fick det bli en guidad tur runt Donsö istället. Detta var något som troligtvis uppskattades mer av guiderna än scouterna, men Berra och Gustav som ledde tåget var nöjda. När vi äntligen kom fram till det efterlängtade Yngves blev godiset inhandlat för tredje gången detta läger. Med glada miner traskade vi tillbaka till SMU- Gården för ett mål mat som bestod av en otrolig god köttfärssås.
Efter maten lektes leken maffia och under tiden knåpades en tipspromenad ihop och scouterna fick gå ut en sväng för att bland annat ta reda på vilken färg en smaragd har och vad en tandläkarborr egentligen består av. Efter någon timma gick vi ut än en gång och trotsade det molniga och blåsiga vädret. Vi gick nämligen ner och badade. Men när vi skulle gå fick Berra ett samtal som sa att båtarna hade drivit iväg och en till och med hade sjunkit. Men när några ledare snabbt sprang ner till Lurken, visade det sig att en båt ”bara” hade kapsejsat i det blåsiga vädret. Vi andra badade i det 15 gradiga vattnet medan de andra försökte få upp den kapsejsande båten. Efter många om och men fick de tillslut fast båten och kunde ta sig iland. Väl hemma var det hallon- och jordgubbskrämen som stod framme. Med några slevar kräm och några mackor i magen ryktades det om att det skulle kunna bli en frivillig segling. Några tappra och modiga scouter travade iväg ner till Lurken med några ledare. Regnet öste ner och vinden ven i knutarna, ändå fanns där en längtande gnista av en segling i hård vind. Men, när några ledare hade testseglat insåg de att vinden var alldeles för hård och segling var inte ett alternativ. Istället kom de tillbaka till den roliga charadtävling vi andra hade sysselsatt oss med. Det blev en rolig kväll med många skratt och pinsamheter. Med en stekt korv i magen ligger nu de flesta i sina sovsäckar för en andakt med Annie, som kommer avsluta denna regniga och blåsiga lägerdag.

Ps Glöm inte att klicka vidare på bilagor och detaljer för att se bilder från dagen.

Lägerloggbok torsdag

Gustav degar på fördäck

Hey!
Idag var det segare att komma igång än det var igår, scouterna var inte riktigt lika pigga som igår. Solen lyste utanför fönstren, vilket var helt perfekt med tanke på att det var dags för att åka till Vrångö. Efter en stabil frukost och ett bibelstudium packades badkläder ned och när samtliga ansikten var vita av solkräm var det dags att bege sig ut. Vinden var perfekt och ledarna hjälpte knappt till att styra båtarna då scouterna skötte det mesta själva. Ledarna ägnade sig mer åt att sola och vara lite av en tyngd i båtarna. Efter en ganska lång kryss var det dags att segla in i Vrångö-viken där vi hänger en dag varje år. Efter lite om och men, med lite paddlande och vadande var alla iland och sjukt hungriga. Vår kära kökspersonal stod redo med pastasallad och frallor, det kunde knappast vara bättre!
Dagen på Vrångö innebär alltid en längdhoppstävling. I år vad det extra allvarligt då vi hade med oss både spade, kratta och måttband för att kunna avgöra vem som hoppade längst. Det hela avslutades med att Karl kammade hem vinsten, men Julia var den som imponerade mest med sin ständiga utveckling som fick bli till en andra plats. Annars var det några tappra som tog sig ett bad medan de flesta andra därav ledarna tog sig en vilostund i den varma solen. Efter en skön dag på fel ö, blev resultatet ändå lyckat. Under hemseglingen blev det lite trapetssegling och en go läns som förde oss hem till kycklingen som stod serverad.
När maten var uppäten och magarna fulla, kom plötsligt gänget hem som hade varit ute och kollat krabbtinorna. Det blev en glad nyhet, hela fem krabbor hade fångats in! Under dagen på Vrångö hade två scouter och en ledare charmat till sig lite fiskrens som fick bli det nya betet. Bra bete, men doften som spreds i följebåten var inte riktigt lika charmant. Imorgon får vi se om fiskrens är ett populärare bete än kassler vilket inte var en höjdare.
Medan solen sakta gick ned återvände vi till Lurken för ett klassiskt sjöslag. Lekar så som kasta rått ägg, äta godissnöre snabbast utan händer och flyga flygplan blev bland annat kvällens underhållning. Även sången Lorentzia sjöngs, vilken är en sång som man böjer på benen allt för många gånger. När röken började stiga var det dags för den dagliga korven. Mums tyckte några, medan vissa redan lyckats föräta sig på grillad korv bara efter tredje dagen. Torsdagen avslutades med en storartad krabbfest av dagens och gårdagens fångst, vilken tillagades utav Fidde och hans hemliga buljong.  Det blev även lite av en lektion i krabbors anatomi och hur de skall ätas på bästa sätt. Vi frågade oss om detta var den bästa måltiden på lägret och det blev… ett positivt svar!
Yeah!

Lägerloggbok onsdag

Ett fokuserat gäng inför dagens segling

Tjolahopp!
Detta händer endast på lägrets första dag; scouterna var redan vakna när det var väckning 07.30. Givetvis sov ledarna vid denna tidpunkt och var inte lika pigga på att gå upp från den något obekväma luftmadrassen. Men på något märkligt vis var alla uppe till morgonens frukost vid 08.00. Årets nyhet på frukostbordet var kokt ägg, vilket var ett mycket uppskattat inslag bland ledarna som kan matinnehållet utan och innan. Vid denna måltid presenterades självklart dagens väder, vilket gav olika prognoser. Annie höll ett bibelstudium och sedan var det dags att vandra ned till Lurken för dagens första seglingspass som innehöll start- och tilläggningsövningar. Vinden var dock inte helt på vår sida. Stundvis stod vi mer stilla än vad vi seglade framåt, vilket förenklade tilläggningarna en gnuttans aning. Regndroppar föll ned på våra huvuden, men försvann och efter några startövningar så kom faktiskt solen fram. Solen ska, som bekant, alltid skina på Donsö.
Lunch var nästa anhalt på denna dag, den ugnsbakade falukorven tog slut och kompletterades med det äkta potatismoset. Trots ett ganska lugnt seglingspass var vissa av lägerdeltagarna något trötta medan andra sprang för glatta livet ute på gräsmattan. Men det dröjde inte en lång stund innan flytvästar och seglarställ sattes på för dagens andra seglingspass, som innebar Donsö runt! Nytt för i år var att det blev en treetapptävling runt Donsö. Uppskattat var det och på mållinjen var det ibland nästan svårt att se vem som vann. Seglingen runt ön gick snabbt, vinden hade ökat och scouterna fick känna på hur det är att kränga ned en RS Vision i kryss.
När vi åter kände land under våra fötter gjorde godissuget sig påmint. Vi är trots allt på läger. Innan maten blev det därför en hälsosam promenad i den friska luften ned till Yngves för att utöka godisförrådet som sinar snabbt under ett läger. Pannkakor var dagens kvällsmat som sedan följdes av ett bad vid Lökholmen. Några tappra själar hoppade i det 15 grader varma vattnet medan andra satt och hade det fint i solen.
Under gårdagen lades krabbtinor ut av några scouter och ledare. Idag var det dags att se om någon krabba hade fångats. Pyttbitar, krossade småmusslor, inlagda blåmusslor och gårdagens kassler fick vara bete i brist på annat. Detta resulterade i tre stycken krabbor och en sjötunga, det ni!
Kvällen och därmed dagen avslutades med lite lekar och en korv som landade störtskönt i kistan. Därefter var det dags att sova för de trötta scouterna, så nu ligger de och sussar i sina sovsäckar. God natt och adjö säger vi.

Föregående sida [ 1 av 2 ] Nästa sida
Närmast för Sjöscout
Klicka på en händelse för detaljer och/eller "delning".

Oktober
20/10 Ti 18:30 - 20:00 Båtvård. Önneredsgården. Ytterligare beskrivning finns
27/10 Ti 18:30 - 20:00 Höstlov -Ingen sjöscout. Önneredsgården.
November
3/11 Ti 18:30 - 20:00 Drama. Önneredsgården.
10/11 Ti 18:30 - 20:00 Fångarna i Önneredsgården. Önneredsgården.
17/11 Ti 18:30 - 20:00 Draktränarna. Önneredsgården.