Du är inte inloggad!
Sök på denna webbplats
Klicka här för att gå till nya hemsidan!
Lägerlogg söndag

Kärt återseende av Fidde

Hej dagboken!
Söndag och lägrets sista dag var tillslut här. Morgonen började med att David kom in och droppade lite vatten på scouterna så de skulle vakna. Efter ett och annat litet skrik åt vi frukost och lyssnade till dagens väder. Sen väntade det som många bävat inför, packning och städning. Proppar drogs ut från madrasser, sovsäckar rullades ihop samtidigt som vi frågade oss hur allt nu skulle få plats i väskan.. Men efter en stund av nerknökande kläder och andra tillhörigheter var tillslut alla väskor stängda. Eftersom vi ledare är så snälla slapp scouterna städa och istället lekte de lite på utsidan medan dammsugare och moppar drogs fram. Efter en oerhört effektiv städning hann vi med ett par omgångar av leken "Fyra man i soffan" innan köttbullarna och moset stod framme. Vi åt och hade en trevlig sista lunch ute denna dag. Några ledare städade sedan undan det sista medan scouterna tillsammans med resten av ledarna gick ner med packning till Lurken. När allt var nere kom Pelle med packningsbåten, där allt stuvades in samtidigt som vi riggade båtarna en sista gång för att ta oss hem till Fiskebäck. Segligen gick toppen denna dag med! Väl i hamn blev det kramring och ett gott slut på ett fantastiskt Checkstay 14!
Vi i ledargänget tackar för att vi fått låna era goa barn under dessa dagar och ser fram emot den 19 augusti då vi laddar batterierna för en ny termin. Till dess får ni  ha en riktigt härlig sommar!

Lägerlogg lördag

Molnen hopar sig...

Hej på er!
Lördag och lägrets näst sista dag var här. Det går fort när man har roligt! Vid väckningen kunde man ana att många nu börjar bli lite trötta. Men trots detta var det segling som gällde idag igen. Men innan dess hade vi som vanligt bibelstudie! Idag fick vi utmana oss i att skriva fina saker om varandra så vi kan komma ihåg att vi är unikt skapade av Gud. Med en egoboost, tog vi sedan på oss regnställen och travade ner till vattnet i det lite molniga vädret. Med en god vind gav vi oss iväg för att runda Förö, en ö nordost om Donsö. På väg hem hade vinden ökat och detta gjorde att en båt kapsejsade. Det blev en tuff match att få upp den, men efter många om och men var det tillslut vind i seglen igen. Lite blöta och lite trötta kom vi in i Lurken aningen försenade efter en utmanande segling. När alla var torra satte vi oss till bords och åt hamburgare. Eftersom många var trötta så här i slutet av veckan så skippade vi andra segelpasset och spenderade istället eftermiddagen med lek, Yngvesbesök och degande. Rätt gött! Tacos serverades vid sju och efter det tävlades det igen. Denna gång en uppdragslek kallad Mission impossible. Bland annat hämtades fiskar, bär plockades och dikter lästes upp. Ett kul sista sjöslag på Checkstay 14 helt enkelt! Vi fortsatte med andakt där Johanna ledde lite lovsång och läste en berättelse om en storebror ur boken ”Under ytan”. Efter att ha fått scouterna något lugna ligger de nu och försöker sova gott på sina luftmadrasser efter en fartfylld dag med mycket vind, lek och stojande.

Ha det fint!

Lägerlogg fredag

Bibelstudie med Johanna

Hej dagboken!
I morse när vi vaknade fick vi reda på att det under natten varit en tandkrämsincident. På grund av detta fick några busiga sjöscouter städa. Med lite bittra miner börjades skrubbandet. Vid frukosten presenterades som vanligt vädret och lite poäng delades ut till lägrets tävling. Vi samlades sedan med Johanna för dagens bibelstudie. Idag pratade vi om vad man kan göra för att bli mer lik Jesus. Efter att vi bett en bön sattes stövlar och flytväst på inför dagens första segelpass, där det idag stod tävling på schemat. Stämningen blev genast mer laddad för vem som kunde plocka ihop flest poäng. Med mörka moln som sakta drog sig över Donsö fick vi avsluta tävlingen och istället dra oss hemåt till gården innan åskan började mullra. Med en go lunch, blev det senare ett gött deghäng innan vi satte på oss regnkläder och stövlar för att köra ett andra segelpass. En fenderstafett kördes och lag nummer 2 kammade hem segern. Vi seglade in lite tidigare denna eftermiddag för att hinna med ett Yngvesbesök. Men först åt vi lite kräm innan allt godis skulle fylla våra magar. Efteråt fortsatte det sköna hänget på gården, medan några spelade en go fotbollsmatch. Strax efter åtta började sjöslaget som ikväll fick hållas inomhus på grund av det lite väl blöta vädret. Fyra man i soffan och en galen stolslek lektes som fick oss alla att skratta mycket! När lekarna avslutades gick vi trots dropparna ut till grillen och åt som vanligt korv med bröd. Med lite mer mat i magen fick vi sedan scouterna att borsta sina tänder och ta på sig sin pyjamas för att ha kvällens andakt. Vi fick lyssna till en berättelse och alla fick säga dagens hiss och diss. Med en avslutande bön och ett sista fnitter hoppas vi nu att scouterna ska lägga sig till rätta och somna sött. Vi säger tack och hej efter en dag innehållande mycket tävlande och gött lägerhäng.

Vi ses!

Lägerlogg torsdag

Praktisk övning på att höra Guds röst

Hej på er!
Idag väcktes vi av att en T-rex kom på besök (scouterna trodde det var en höna). På sjöscoutläger händer konstiga saker må ni tro. Efter väckningen stod frukosten framdukad och vädret presenterades. En västlig vind med 5-6 m/s skulle idag ta oss till Vrångö och den traditionella Vrångödagen. Men innan båtarna satte segel mot fel ö ledde Johanna oss i ett bibelstudie som idag handlade om att känna igen Guds röst. Efter denna stund började packningen. Badkläder, solkräm och en och en annan godispåse åkte med i plastpåsarna. Med glada miner gick vi sedan ner till havet för att bege oss mot ön och veckans absoluta degdag. När alla väl kom i land blev första projektet att gräva upp sandgropen där den årliga längdhoppstävlingen alltid går av stapeln. Efter en stund när gropen var grävd och några hade tagit sitt första bad var det dags för lunch, som idag bestod av pastasallad. Med mat i magen fortsatte dagen med både kapsejsningsövning, solande, tipspromenad och längdhoppstävling. När klockan närmade sig fyra hissades seglen upp igen och vi tog oss tillbaka till Lurken och Donsö. Där väntade kyckling och pasta på oss som vi mumsade i oss med god aptit. Efter maten togs kubbet fram, lite volleyboll spelades och några hade det allmänt gött som man har på läger. Klockan 20.00 gick vi ner mot Lurken igen för att ha sjöslag. Denna kväll blev det ett gäng tävlingar så som vända mariekex i munnen, äta godissnöre och ”chubby bunny” som lektes. Vi avslutade som vanligt sjöslaget med korv. Vi gick hemåt och började så småningom göra scouterna klara för att ha andakt med Johanna. Efter en stund med sång och bön ligger nu alla till sängs. Hej så länge säger vi efter att ha haft en alldeles underbar dag på Checkstay 14! Simma lugnt!

Lägerlogg onsdag

Första segelpasset drar igång

Tjening!
Onsdag morgon och andra dagen på Checkstay 14 tog sin början. Under frukosten var det lite blandade miner efter en ganska hård natt med många luftmadrassbesvär. Trots detta var scouterna taggade för en ny solig dag med en vind på ca 3 m/s som vi fick höra från lägrets Väder-Ella. Med lite gröt i magen och några solkrämssmörjda läppar begav vi oss ned till Lurken för dagens första segelpass. Idag stod tilläggs- och startövningar på agendan. Även en frivillig kapsejsning hanns med från några tappra scouter. Vi gick sedan upp till gården för lunch som idag var falukorv i ugn med potatis. Mätta och glada gick vi åter ner till Lurken för att segla Donsö runt. Vi tog oss runt ön genom att köra etapptävlingar som gjorde det lite roligare. Trots den eviga kryssen som aldrig ville lämna oss samlades många poäng in till lägrets tävling ”Scout of the camp”. Väl hemma i Lurken tog vi oss snabbt upp till SMU och köket som glatt väntade på oss med pannkakorna färdiga. Mums! Men denna sockerkick räckte inte, det blev även ett Yngvesbesök denna dag med. Det var som jag trodde, man klarar sig inte utan godis på ett läger. Med prasslande påsar tog vi oss en promenad ner till Lökholmen för ett bad. Skönt efter en aktiv eftermiddag tyckte många av oss som vågade oss i det 16 gradiga vattnet. Lite frusna men ack så glada traskade vi tillbaka till SMU Gården för lite sjöslag. Ikväll blev det lite traditionella lekar så som ”Screaming Viking”, ”Muffinman” och ”Jätte, trollkarl, dvärg” som lektes till allas förtjusning. När korven var färdiggrillad förvandlades lekhänget till ett korvhäng. Medan solen sakta drog sig ner i väst började scouterna göra sig klara för natten. När alla lagt sig till rätta i sina sovsäckar kom Johanna och höll den dagliga andakten med lite sång och bön. En go avslutning på en fantastisk dag!

Vi ses!

Ps. Glöm inte att det finns fler bilder under fliken bilagor & detaljer

Föregående sida [ 1 av 2 ] Nästa sida
Närmast för Sjöscout
Klicka på en händelse för detaljer och/eller "delning".

Oktober
20/10 Ti 18:30 - 20:00 Båtvård. Önneredsgården. Ytterligare beskrivning finns
27/10 Ti 18:30 - 20:00 Höstlov -Ingen sjöscout. Önneredsgården.
November
3/11 Ti 18:30 - 20:00 Drama. Önneredsgården.
10/11 Ti 18:30 - 20:00 Fångarna i Önneredsgården. Önneredsgården.
17/11 Ti 18:30 - 20:00 Draktränarna. Önneredsgården.